Víno a zdraví
    Voda a nealko nápoje
   Pivo
   Pivo jako lék z pohledu     gynekokloga
   Pivo jako součást pitného     režimu moderní ženy
   Zelený čaj působí příznivě     na poruchy autoimunity
   Rituály kolem vína
   Něco pro labužníky
   Kuřáci by měli pít červené     víno
   Tabletka pomáhá mírnit     kocovinu
   Červené z horských poloh     je zdravější
   O víně a jídle
   Irská káva patří k americké
    tradici
   S vínem proti rakovině
   Jíst a pít zdravě,
    ale i s požitkem
   Jídlo-Pití-Žití
   Jídlo

 
ČERVENÉ Z HORSKÝCH POLOH JE ZDRAVĚJŠÍ

Pan profesor Roger Corder z William Harvey Intitute v Londýně analyzoval řadu vín
z celého světa a všiml si, že některá působí na hormon endotelín, který zužuje cévy a přispívá k ateróze.

Bílá a růžová vína na endotelín nepůsobí, ale červená ano. Obsahují daleko větší množství polyfenolů, které dávají vínu barvu, třísloviny a jeho osobitý charakter. Profesor Corder zjistil, že některé polyfenoly také úspěšně potlačují tvorbu zmíněného hormonu, zamezují tím zužování a tvrdnutí cév a případným kardiovaskulárním chorobám včetně infarktu.

Ale pozor. Ne všechna červená vína působí na nás stejně, jenom ta z vinic položených ve větší nadmořské výšce, například z argentinské Mendozy
či australského státu Victoria. Měkká červená vína z plochých vinic s minimální nadmořskou výškou mají nižší vliv na tvorbu endotelínu.

Pijáci piva a whisky mají smůlu

Dvě nedávné epidemiologické studie vlivu pití vína na zdraví člověka ukázaly, nezávisle na sobě, až 50% nižší úmrtnost u konzumentů vína nejenom
na kardiovasculární choroby, ale také na řadu jiných nemocí. To se nikdy nezjistilo
u pijáků piva či tvrdého alkoholu.

Profesor Corder spekuloval, že víno vpodstatě prodlužuje život. V rámci svého bádání se rozjel do Sardinie, kde je nejvíce přes sto let starých kmetů a hledal souvislosti mezi pitím vína a dlouhověkostí.

V kopcovitém regionu Nuoro je třikrát tolik stoletých, než se vyskytuje kdekoliv
v Evropě. Je tu ještě jedna zajímavost; daleko více mužů se zde dožívá 85 let,
než žen. Lidé v Nuoro pijí pouze místní víno, takže spojení mezi vínem a dlouhým věkem se zdá pravděpodobné.

Z mnoha sardinských vzorků profesor v laboratoři zjistil, že všechna místní vína mají dobré schopnosti brzdit tvorbu endotelínu a potlačovat poškození cév, ale Nuorská vína, která pocházejí z vinic s nejvyšší nadmořskou výškou, jsou daleko účinější; zrovna tak, jako vína ze stejně položených vinic na horských svazích Mendózy.

Vědci jsou toho názoru, že jisté spojení tu je. Už dlouho se ví, že syntéza polyfenolů je podpořena ultrafialovým zářením, které je ve vysokých polohách intenzivnější.

Staré technologie oproti novým

Vinařské metody jsou v Nuoro přísně tradiční, žadné novinky tu v oblibě nemají.
Vína dělají po staru, robustní, tělnatá, tříslovinná a bohatá právě na polyfenoly ochraňující cévní systém před ucpáním.

Profesor Corder se nyní chystá do Gruzie, která také produkuje víno ve vysokých horských polohách a má značnou koncentraci stoletých lidí.

V Americe a Anglii je vysoká úmrtnost na srdeční choroby. Zvýšená konzumace vinných polyfenolů může být velmi důležitá pro některé etnické skupiny
či jednotlivce, kteří se vínu vyhýbají a u kterých nejsou srdeční záchvaty ve věku okolo čtyřicítky ojedinělé. Výzkum v tomto směru může pomoci při prevenci srdečních chorob u širší skupiny obyvatel.

Předpokládá se, že náchylní jednotlivci mohou být léčeni vinnými polyfenoly buď
ve víně z vyšších nadmořských výšek, nebo formou nealkoholického vinného extraktu.

Zdá se, že alkohol v tomto moderním zázraku nehraje žádnou roli.

Nás, milovníky vína, bude asi zajímat při koupi láhve poloha vinice, a budeme hledat příslušný údaj o její nadmořské výšce na etiketě. Asi si ale ještě chvíli počkáme.

Zdeněk Reimann


Místo pro vaši reklamu
podpořte nás


Copyright © 2008 Darkmay s.r.o.